Digitaalinen markkinointi – Aloittelijan opas

Netin kattavin ja laajin opas digitaaliseen markkinointiin, ilmaisena, ole hyvä. Keitä kuppia kahvia ja varaudu oppimaan alan parhaimmilta.

Digitaalinen markkinointi
  •  Miksi kirjoitimme tämän oppaan? Online-markkinointi kehittyy valonnopeudella. Jotta pysyisit perässä, tarvitset vahvat perusteet, jotta voit ottaa tietoa vastaan kriittisesti, toimia itsenäisesti ja olla luova tällä alalla. Siksi kirjoitimme tämän oppaan – jotta vahvistat aivojesi rakennuspalikoita pysyäksesi edellä tällä agressiivisella alalla. Markkinointioppaita löytyy pilvin pimein, alan kirjoista maksullisiin videokursseihin. Nyt jaamme kymmenien vuosien kokemuksella varustetun oppaan ilmaiseksi. Oppaan, joka opastaa sinua ensimmäisiltä askelilta strategiseen ja taktiseen osaamiseen alalla.
  • Kenelle tämä opas on tarkoitettu? Tämä opas antaa etulyöntiaseman markkinointialalle astuville, kokeneille yrittäjille, pienyrityksen omistajille ja markkinointipäälliköille, jotka tarvitsevat resursseja markkinointianalyysien hyödyntämiseen. Ennenkaikkea, saat tästä oppaasta vahvan omatunnon toimivan markkinointistrategian rakentamiseen.
  • Kuinka paljon tästä oppaasta sinun tulisi käydä läpi? Tämä opas on tarkoitettu luettavaksi kannesta kanteen. Jokainen osio rakentuu edellisen osion päälle. Perusideana on ymmärtää kokonaisvaltaisesti tämän oppaan pääperiaatteet. Huomioi että tämä opas kattaa kaiken mitä sinun tulee tehdä luodaksesi toimivan markkinointisysteemin, jolla voit luoda menestyksekkäitä kampanjoita. Lukemalla koko oppaan alusta loppuun varmistat, että osaat yhdistää markkinoinnin erilaiset liikkuvat palat, joilla rakennetaan kokonaistavoitetta, joka on ROI – eli investoinnin tuottoprosentti.

1. Sinulla täytyy olla laserin tarkka keskittyminen asiakkaihin

Sinun asiakkaasi, ehdokkaasi ja kumppanisi ovat liiketoimintasi elinvoima. Sinun täytyy rakentaa markkinointistrategia heidän ympärilleen. Ensimmäinen askel digitaalisessa markkinoinnnissa on ymmärtää mitä asiakkaasi haluavat, mikä voi olla aluksi haastavaa, etenkin jos asiakaskuntasi on laaja-alaista. Tämä opas opastaa tärkeimmän prosessin läpi, joka sisältää henkilökohtaisten yhteyksien rakentamisen ja skaalaamisen sekä asiakaslupausten tekemisen kasvattaaksesi yrityksesi tuottoprosenttia (ROI).

2. Rakenna markkinointisi runko

Keskiverto markkinointiasiantuntijat ajattelevat kampanjan pohjalta. Iso virhe. Parhaat markkinoijat rakentavat toimivan rungon markkinoinnille ja tekevät kampanjoita rungon pohjalta. Opi kuinka luoda markkinointikampanjastasi kestävän, ROI-positiivisen liikevaihtokoneen brändillesi. Pinnallisen markkinoinnin päivät ovat olleet ohi jo kymmenen vuotta sitten. Vääntele erilaisia mittareita rakentaaksesi jatkuvan ja tuottavan liikevaihdon.

3. Kehitä brändisi tarina

Kun ihmiset käyttävät rahaa, he tekevät päätökset sekä rationaalisen että tunteellisen aivojen osilta. Kaikkein tehokkain markkinointikehys tähtää näihin molempiin. Tarinankerronta on yksi voimakkaimpia työkaluja, jota yrityksesi voi käyttää luodakseen asiakassuhteita. Tämä opas opettaa sinulle askel askeleelta yrityksesi tarinan luomiseen.

4. Houkuttele kävijät sivuillesi: Liikenteen kasvattamisen perusteet

Sinulla voi olla kaikkein yksityiskohtaisin ja visuaalisesti kaunein verkkokauppa, blogi tai tuote maailmassa, mutta jos et kykene saamaan liikennettä verkkosivuillesi, sinun yrityksen kasvaminen tyssää samantien. Tämä julkaisu auttaa sinua ymmärtämään ilmaisen ja maksetun liikennöinnin kehyksen tuodakseen kävijöitä nettisivuillesi.

5. Hoida yrityksesi viemäröinti kuntoon: Konversio-optimoinnin perusteet

Liikenteen kerääminen on vain puolet markkinoinnin yhtälöstä. Sinun täytyy investoida aikaa rakentaaksesi strategiaa myynnin lisäämiselle. Konversio-optimointi on vaihe, jossa uudet kävijät käännetään asiakkaiksi ja uudet asiakkaat käännetään jatkuviksi asiakkaiksi. Tämä artikkeli kertoo sinulle miten. Lue lisää.

6. Rakenna yhteyksiä lukijakunnan kanssa sisältömarkkinoinnilla

Sisältömarkkinointi on paljon muutakin kuin bloggausta. Oikein tehtailtuna, sisältömarkkinointi – artikkelit, oppaat, webinaarit ja videot mukaanlukien, on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa liiketoimintaasi. Keskity luottamuksen rakentamiseen ja huippulaatuisen sisällön tuottamiseen. Ja ennenkaikkea, pidä huoli että seuraat sisällön tehokkuutta analytiikalla. Tuota sisältöä kasvattaaksesi ROI:ta. Analysoi tuloksia oikein. Tämä opas kertoo sinulle miten. Lue lisää.

7. Löydä asiakkaita maksullisten kanavien kautta

Maksullisten kanavien markkinointiin olet varmasti törmännyt muodossa tai toisessa. Muita nimiä, jotka kuuluvat tähän alaan, ovat muun muassa hakukonemarkkinointi, online-mainonta, ppc-mainonta (pay per click). Hyvin usein näitä termejä käytetään kuvaamaan samaa konseptia – liikennettä ostettuna nettimainoksien kautta. Markkinoijat usein ujostelevat käyttää tätä tekniikkaa, koska se maksaa rahaa. Tällainen näkemys laittaa sinut huomattavaan alilyöntiasemaan. Ei ole ollenkaan harvinaista, että yritykset ylläpitävät PPC-kampanjoita rajattomilla budjeteilla. Miksi? Koska mainonnan tarkoitus on jokatapauksessa kasvattaa ROI:ta eli tuottoprosenttia. Tämä artikkeli kertoo sinulle perusteet miten toteutat maksullista mainontaa tuottavasti. Lue lisää.

8. Voimista yhteyksiäsi sähköpostimarkkinoinnilla

Sähköpostimarkkinoinnilla tiedetään olevan huono maine. Miksi? Koska useimmissa tapauksissa se on jatkuvaa spämmäystä. Oikein toteutettuna sähköpostimarkkinointi voi olla tehokkain keino markkinoida palveluja tai tuotteitasi. Homman juju on ihmisyhteyksien painottaminen agressiivisen myymisen sijasta. Tasapainota automaatiotasi persoonallisella jäljellä. Tämä postaus opettaa sinulle miten. Lue lisää.

9. Lisää myyntiäsi affiliate-markkinoinnilla

On vaikea uskoa että internet on jo useamman vuosikymmenen ikäinen. Affiliate-markkinointi on ollut olemassa internetin alku ajoista asti. Se on mainio tapa lisätä myyntiä, etenkin yrityksien kohdalla, joilla ei ole budjettia markkinointikulujen maksamiseen etukäteen. Käytä affiliatemarkkinointia kasvattaaksesi verkkokauppasi tai b2b-toimintasi liikevaihtoa. Lue lisää.

10. Löydy hakukoneista hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla

Hakukoneet tarjoavat suuren mahdollisuuden haaliaksesi uusia asiakkaita. Yritykset kuten Google ja Bing tähtäävät parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen (UX) tarjoamiseen heidän käyttäjilleen. Ensimmäinen askel vahvaan hakukoneoptimointistrategiaan onkin pitää huolen että verkkosivusi sisältö sekä tuotteet ovat parasta mitä on saatavilla. Toinen askel on pitää huoli että sivustosi tarjoama informaatio käyttäjäkokemuksesta kommunikoi optimoidusti hakukoneiden kanssa, jotta sijoittuisit hakujen kärkituloksiin. Hakukoneoptimointi on erittäin kilpailtua ja tunnetaankin mustan magian alana. Lue lisää.

11. Saata sanasi ulos PR:n avulla

Olet julkaissut loistavan tuotteen tai palvelun. Mitäs nyt? Seuraavaksi sinun täytyy saada sanaa tuotteestasi eteenpäin. Oikeintehtynä hyvä PR voi olla paljon tehokkaampaa ja edullisempaa kuin markkinointi. Huolimatta siitä haluatko palkata kalliin toimiston tai loistavan konsultin, pidä huoli että tiedät mitä olet tekemässä ja minkälaista tuottoprosenttia on odotettavissa. Ihmissuhteet ovat PR:n sydän ja sielu. Tämä opas kertoo sinulle miten vältät turhan hälyn ja keskityt todellisiin, mitattaviin tuloksiin. Lue lisää.

12. Aloita sosiaalisen median strategiasi

Sosiaalisen median strategia on paljon muutakin kuin facebook-profiili tai twitter-feedi. Oikein toteutettuna, sosiaalinen media on vahva moottori asiakkaiden sitoutumiselle ja liikenteen kasvattamiseen verkossa. On helppo mennä houkutuksen mukana ja tehdä profiilit jokaiselle sosiaalisen median sivustolle. Tämä on täysin väärä lähestymistapa. Mitä sinun tulee sen sijaan tehdä on keskittyä muutamaan avainkanavaan missä brändisi todennäköisimmin kohtaa avainasiakkaat ja mahdolliset asiakkaat. Tämä artikkeli kertoo sinulle miten. Lue lisää.

13. Ole mobiiliystävällinen

Useimpia yrityksiä ei ole optimoitu mobiilikäyttäjiä varten ja se on suuri ongelma. Internet on jakaantunut viime vuosina yhä voimakkaammin useille alustoille ja älypuhelimet sekä tabletit ovat ottaneet vallan. Jos et optimoi verkkosivujasi mobiilikäyttäjille, menetät rahaa – ja paljon. Opi kuinka luot mobiiliystävällisiä vaihtoehtoja. Tämä opas kertoo sinulle kuinka. Katso lisää.